Эканамічнае развіццё

Прадпрымальніцтва

Дата стварэння: 14.07.2025 15:22:37

Дата змены: 24.07.2025 09:49:26


Эканамічны патэнцыял беларускіх суб’ектаў малога і сярэдняга прадпрымальніцтва

У Рэспубліцы Беларусь прадпрымальніцкая дзейнасць вызначаецца як «…самастойная дзейнасць юрыдычных і фізічных асоб, … якая ажыццяўляецца імі ў грамадзянскім абароце ад свайго імя, на сваю рызыку і пад сваю маёмасную адказнасць і накіраваная на сістэматычнае атрыманне прыбытку ад карыстання маёмасцю, продажу рэчаў, вырабленых, перапрацаваных або набытых названымі асобамі для продажу, а таксама ад выканання работ або аказання паслуг, калі гэтыя работы або паслугі прызначаюцца для рэалізацыі іншым асобам і не выкарыстоўваюцца для ўласнага спажывання» (Закон Рэспублікі Беларусь «Аб змене законаў па пытаннях прадпрымальніцкай дзейнасці» ад 22 красавіка 2024 г. № 365‑З).

Суб’екты малога і сярэдняга прадпрымальніцтва (МСП) уяўляюць значны сегмент эканамічнай сістэмы Рэспублікі Беларусь, выконваючы ў ёй такія важныя функцыі, як:

— задавальненне грамадскіх патрэб (попыту) у інавацыйных прадуктах праз іх стварэнне і рынкавае асваенне;

— забеспячэнне фінансавай і эканамічнай устойлівасці прадпрымальніцкай дзейнасці ў бліжэйшай і аддаленай перспектыве;

— садзейнічанне аптымізацыі рынку працы і зніжэнню сацыяльнай напружанасці праз аператыўнае выкарыстанне працоўных рэсурсаў, якія вызваляюцца і не выкарыстоўваюцца;

— садзейнічанне ў развіцці канкурэнтнага асяроддзя і канкурэнтаздольнасці нацыянальнай эканомікі;

— асваенне новых і перспектыўных напрамкаў гаспадарчай дзейнасці;

— атрыманне прадпрымальніцкага даходу і яго максімізацыя;

— грамадскае прызнанне суб’ектаў прадпрымальніцтва, усведамленне імі сваёй грамадскай значнасці як асобы і грамадзяніна.

На канец 2023 г. у Рэспубліцы Беларусь дзейнічала 115 924 арганізацыі МСП, а таксама 252 113 індывідуальных прадпрымальнікаў. Сярэдняя колькасць работнікаў сферы малога і сярэдняга прадпрымальніцтва ў агульнай сярэдняй колькасці работнікаў па краіне склала 34,6 %. Гэта азначае, што ў прадпрымальніцкім сектары беларускай эканомікі працуе кожны трэці працаздольны беларус. Большасць арганізацый МПС занята ў сферы аказання паслуг (74,6 %).

Вынікам актыўнай прадпрымальніцкай дзейнасці суб’ектаў МСП з’яўляецца іх значны ўклад у дасягненне краінай высокіх макраэканамічных паказчыкаў. Так, у 2023 г. прадпрымальніцкая сфера эканомікі рэспублікі забяспечыла больш за чвэрць ВУП краіны і 28,8 % валавой дабаўленай вартасці, больш за трэць падатковых паступленняў (35 %). Аб’ём прамысловай вытворчасці на 20,2 % быў сфарміраваны за кошт МСП. У аб’ёме рознічнага тавараабароту ўдзел прадпрымальнікаў дасягнуў 30,9 %. Значная доля ўсяго аптовага тавараабароту (86,8 %) належыць нацыянальным прадпрымальнікам.

Канкурэнтаздольны і адаптыўны прадпрымальніцкі сектар пастаянна ажыццяўляе інвестыцыі ў асноўны капітал, набываючы, мадэрнізуючы і рэканструюючы аб’екты асноўнага фонду. У 2023 г. гэтыя ўкладанні склалі больш за 14,6 млрд руб. (39,1 %), а ў іх тэхналагічнай структуры пераважалі будаўніча-мантажныя работы (50,3 %) і выдаткі на набыццё машын, абсталявання, транспартных сродкаў (38,2 %).

Амаль 19 тыс. арганізацый МСП прымалі ўдзел у міжнародным гандлі, пры гэтым аб’ёмы экспарту склалі 18 635 млн долараў ЗША (46,4 % у агульным аб’ёме рэспубліканскага экспарту), а імпарту — 21 113 млн долараў ЗША (48,8 %). Экспартна-імпартныя аперацыі суб’екты МСП ажыццяўлялі са 194 краінамі: беларускія тавары пастаўляліся на рынкі 145 дзяржаў, а імпартавалася прадукцыя са 182 краін. У выніку аб’ём знешняга гандлю таварамі ў 2023 г. склаў 39,8 млрд долараў ЗША.


Сістэма дзяржаўнага рэгулявання прадпрымальніцкай сферы

Дзеючая ў Рэспубліцы Беларусь сістэма рэгулявання МСП уключае: органы дзяржаўнага кіравання, інстытуты падтрымкі, грамадскія аб’яднанні і інш. Да органаў кіравання прадпрымальніцтвам адносяцца рэспубліканскія органы дзяржаўнага кіравання (Савет Міністраў Рэспублікі Беларусь, Савет па развіцці прадпрымальніцтва пры Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь, рэспубліканскія міністэрствы, ведамствы, камітэты, мясцовыя выканаўчыя і распарадчыя органы).

Непасрэднае рэгуляванне сферы МСП у рэспубліцы ажыццяўляюць:

— дэпартамент па прадпрымальніцтве Міністэрства эканомікі і яго структурныя падраздзяленні ў рэгіёнах;

— абласныя выканкамы (Мінскі гарвыканкам);

— Беларускі фонд фінансавай падтрымкі прадпрымальнікаў (БФФПП) пры ААТ «Банк развіцця Рэспублікі Беларусь» і фонды фінансавай падтрымкі ў рэгіёнах рэспублікі;

— рэгіянальныя цэнтры падтрымкі прадпрымальніцтва і інкубатары малога прадпрымальніцтва;

— грамадскія аб’яднанні прадпрымальнікаў (асацыяцыі, саюзы і г. д.) і інш.

Згодна з Законам Рэспублікі Беларусь «Аб мясцовым кіраванні і самакіраванні ў Рэспубліцы Беларусь» ад 4 студзеня 2010 г. № 108‑З да кампетэнцый выканкамаў абласнога тэрытарыяльнага ўзроўню і Мінскага гарадскога выканкама ў частцы рэгулявання прадпрымальніцкай дзейнасці па рэгіянальнай прыналежнасці адносяцца:

— фарміраванне і ўнясенне для зацвярджэння ў мясцовыя Саветы дэпутатаў праектаў канцэпцый па пытаннях падтрымкі МСП і забеспячэнне іх рэалізацыі;

— прыняцце мер, накіраваных на развіццё суб’ектаў МСП на падведамных тэрыторыях;

— узгадненне рэжымаў працы суб’ектаў прадпрымальніцтва, якія ажыццяўляюць дзейнасць на адпаведнай тэрыторыі;

— аказанне ў рамках дзяржаўных праграм падтрымкі юрыдычным асобам і індывідуальным прадпрымальнікам;

— ажыццяўленне кантролю за мэтавым выкарыстаннем сродкаў, што выдзяляюцца з мясцовых бюджэтаў у рамках праграм дзяржаўнай падтрымкі малога прадпрымальніцтва і інш.

Савет па развіцці прадпрымальніцтва з’яўляецца пастаянна дзеючым кансультатыўным органам пры Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь, яго асноўная мэта — забеспячэнне эфектыўнага ўзаемадзеяння дзелавых колаў з дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі, удзел іх прадстаўнікоў у выпрацоўцы мер па рэгуляванні прадпрымальніцкай дзейнасці, стымуляванні інвестыцый і доўгатэрміновым развіцці эканомікі краіны. У склад Савета ўваходзяць кіраўнікі (уласнікі) найбольш паспяховых прыватных прадпрыемстваў рэспублікі. Узначальвае дзейнасць Савета першы намеснік Прэм’ер-міністра Рэспублікі Беларусь.

У час пасяджэння Савета па развіцці прадпрымальніцтва. 31 кастрычніка 2024 г.

У час пасяджэння Савета па развіцці прадпрымальніцтва. 31 кастрычніка 2024 г.

У адпаведнасці з Палажэннем аб Савеце, зацверджаным Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 10 кастрычніка 2017 г. № 370, яго асноўнымі задачамі з’яўляюцца:

— падрыхтоўка прапаноў па фарміраванні ўмоў, якія стымулююць развіццё прыватнага сектара эканомікі, удасканаленні дзейнасці дзяржаўных органаў у сферы рэгулявання прадпрымальніцкай дзейнасці і інвестыцый, эфектыўным выкарыстанні фінансавых сродкаў, што накіроўваюцца на развіццё і падтрымку прадпрымальніцтва;

— каардынацыя дзейнасці абласных (раённых) саветаў па развіцці прадпрымальніцтва;

— узгадненне праектаў заканадаўчых актаў і пастаноў Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь па пытаннях, якія адносяцца да кампетэнцыі Савета;

— накіраванне ў дзяржаўныя органы і арганізацыі прапаноў па ўдасканаленні нарматыўных прававых актаў па пытаннях, якія адносяцца да кампетэнцыі Савета, у т. л. на аснове аналізу замежнага вопыту, а таксама практыкі іх ужывання;

— узаемадзеянне з дзяржаўнымі органамі па пытаннях забеспячэння абароны ўласнасці, рэалізацыі аднолькавай практыкі прымянення заканадаўства ў сферы прадпрымальніцкай дзейнасці;

— удзел у фарміраванні арганізацыйнай, інфармацыйнай, навукова-тэхнічнай сістэм забеспячэння і падтрымкі прадпрымальніцтва;

— правядзенне мерапрыемстваў, накіраваных на папулярызацыю прагрэсіўных форм арганізацыі і ажыццяўлення прадпрымальніцкай і інвестыцыйнай дзейнасці, самарэгулявання бізнесу і павышэння яго сацыяльнай адказнасці.

Пры розных дзяржаўных органах створаны і функцыянуе 31 грамадска-кансультатыўны савет са статусам дарадчага і экспертнага органа. Дзейнасць гэтых саветаў садзейнічае аб’ектыўнаму разгляду і грамадскаму абмеркаванню праектаў нарматыўна-прававых актаў, якія распрацоўваюцца дзяржаўнымі органамі і істотна ўплываюць на прадпрымальніцкае асяроддзе, а таксама абмеркаванню праблемных пытанняў, што ўзнікаюць у ходзе ажыццяўлення прадпрымальніцкай дзейнасці, выпрацоўцы мер, што садзейнічаюць стварэнню спрыяльных умоў для развіцця МСП, развіццю прадпрымальніцкай інфраструктуры.

Грамадскія аб’яднанні прадпрымальнікаў уяўляюць сабой эфектыўную форму ўзаемадзеяння паміж прадпрымальніцкім сектарам і органамі дзяржаўнай улады. У Рэспубліцы Беларусь дзейнічаюць:

— Асацыяцыя інфраструктуры падтрымкі прадпрымальніцтва;

— Беларускі саюз прадпрымальнікаў;

— Рэспубліканская канфедэрацыя прадпрымальніцтва;

— Мінскі сталічны саюз прадпрымальнікаў і работадаўцаў;

— Канфедэрацыя лічбавага бізнесу;

— Бізнес-саюз прадпрымальнікаў і наймальнікаў імя прафесара М. С. Куняўскага і інш.

ХХ Асамблея дзелавых колаў Рэспублікі Беларусь, якую праводзіць Рэспубліканская канфедэрацыя прадпрымальніцтва. 27 красавіка 2023 г.

ХХ Асамблея дзелавых колаў Рэспублікі Беларусь, якую праводзіць Рэспубліканская канфедэрацыя прадпрымальніцтва. 27 красавіка 2023 г.

Дзейнасць усіх гэтых грамадскіх аб’яднанняў прадпрымальнікаў Беларусі накіравана:

— на сістэматычны ўдзел у рабоце дзяржаўных органаў па ўдасканаленні заканадаўства адносна стварэння спрыяльнага бізнес-асяроддзя, абароны правоў уласнасці, справядлівай сістэмы падатковага рэгулявання і стварэння прававой прасторы, якая стымулюе развіццё прадпрымальніцтва і эканамічнай дзейнасці ў цэлым;

— на развіццё сістэмы сацыяльнага партнёрства, садзейнічанне эканамічным рэформам, накіраваным на павышэнне эфектыўнасці вытворчасці, дасягненне ўстойлівага эканамічнага росту, стымуляванне эканамічнай ініцыятывы грамадзян усіх узроставых катэгорый;

— на прапаганду прадпрымальніцкай дзейнасці, аказанне арганізацыйнай, навукова-метадычнай і інфармацыйнай падтрымкі прадпрымальнікаў.


Дзяржаўная падтрымка малога і сярэдняга прадпрымальніцтва

Згодна з артыкулам 1 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб падтрымцы малога і сярэдняга прадпрымальніцтва» ад 1 ліпеня 2010 г. № 148‑З дзяржаўная падтрымка сектара МСП уяўляе сабой рэалізацыю дзяржаўнымі органамі і іншымі арганізацыямі прававых, эканамічных, сацыяльных, інфармацыйных, кансультацыйных, адукацыйных, арганізацыйных і іншых мер па стварэнні спрыяльных умоў для развіцця суб’ектаў МСП і суб’ектаў адпаведнай інфраструктуры.

Дзяржава ўстанаўлівае асобы рэжым падаткаабкладання суб’ектаў малога і сярэдняга бізнесу, скарачае і спрашчае парадак праходжання імі адміністрацыйных працэдур, стварае ўмовы для ўдзелу прадстаўнікоў суб’ектаў МСП (асацыяцый і саюзаў) у фарміраванні дзяржаўнай палітыкі ў сферы падтрымкі прадпрымальніцтва, падрыхтоўцы праектаў нарматыўна-прававых актаў, якія рэгулююць пытанні прадпрымальніцкай дзейнасці.

У краіне праводзіцца планамерная работа па зніжэнні адміністрацыйнай нагрузкі на бізнес. Адносна суб’ектаў гаспадарання было прааналізавана 1,2 тыс. працэдур, частка з якіх была трансфармавана, аптымізавана або выключана. У выніку на пачатак 2025 г. засталося каля 900 адміністрацыйных працэдур. Створаны Рэестр адміністрацыйных працэдур, які мае каля 4 тыс. пастаянных карыстальнікаў.

Дзяржаўная фінансавая падтрымка суб’ектаў прадпрымальніцтва можа ажыццяўляцца ў наступных формах:

— прадастаўленне фінансавых сродкаў на беззваротнай бязвыплатнай аснове;

— субсідыя для кампенсацыі часткі працэнтаў за карыстанне банкаўскімі крэдытамі;

— субсідыя для кампенсацыі часткі ўзнагароджання (камісіі) па банкаўскіх гарантыях і акрэдытывах;

— прадастаўленне субсідый для кампенсацыі часткі расходаў на выплату лізінгавых плацяжоў па дагаворах фінансавай арэнды (лізінгу) у частцы аплаты сумы ўзнагароджання (даходу) лізінгадаўцы, а таксама сум, якія пакрываюць інвестыцыйныя расходы лізінгадаўцы, за выключэннем уключаных у кошт прадмета лізінгу;

— субсідыі для кампенсацыі часткі расходаў, звязаных з удзелам у выставачна-кірмашовых мерапрыемствах.

Аказанне дзяржаўнай фінансавай падтрымкі суб’ектам прадпрымальніцтва і аналагічнай інфраструктуры ажыццяўляецца ў рамках рэспубліканскіх і рэгіянальных дзяржаўных праграм, накіраваных на забеспячэнне дасягнення прыярытэтаў і мэт дзяржаўнай палітыкі ў сферы сацыяльна-эканамічнага развіцця.

Вынікам выканання Дзяржаўнай праграмы «Малае і сярэдняе прадпрымальніцтва» на 2021–2025 гады будзе стварэнне канкурэнтаздольнага і адаптыўнага прадпрымальніцкага сектара нацыянальнай эканомікі, які забяспечвае хуткае тэхналагічнае абнаўленне вытворчасці, стабільную занятасць і рост якасці жыцця насельніцтва.

У 2023 г. аб’ём дзяржпадтрымкі малога і сярэдняга бізнесу ў рамках дзяржаўнай праграмы перавысіў 10 млрд руб., што на 169 млн руб. больш, чым у 2022 г. У прыярытэце — экспартна арыентаваныя і імпартазамяшчальныя праекты, а таксама ініцыятывы, звязаныя са стварэннем новых высокатэхналагічных вытворчасцей. Меры дзяржаўнай падтрымкі садзейнічалі значнаму росту ўкладу суб’ектаў МСП у экспартны патэнцыял краіны.

Беларускі фонд фінансавай падтрымкі прадпрымальнікаў аказвае фінансавую падтрымку суб’ектам МСП за кошт сродкаў рэспубліканскага бюджэту, прадугледжаных у дзяржаўных праграмах. Да 2025 г. Фондам аказана падтрымка больш за 30 тыс. суб’ектаў МСП, прафінансавана больш за 2,5 тыс. бізнес-праектаў, якія забяспечылі стварэнне і развіццё новых вытворчасцей, выпуск экспартна арыентаванай і імпартазамяшчальнай прадукцыі, укараненне новых тэхналогій, будаўніцтва, набыццё, рамонт і рэканструкцыю аб’ектаў нерухомай маёмасці, набыццё транспартных сродкаў, закупку камплектуючых, сыравіны, матэрыялаў і г. д. (рыс. 1).

З 2022 г. Фонд дыверсіфікуе сваю дзейнасць у галіне нефінансавай падтрымкі і стымулявання прадпрымальніцкай сферы, аказваючы садзейнічанне ў прамысловай кааперацыі буйнога, сярэдняга і малога бізнесу. Гэтаму садзейнічае функцыянаванне агульнарэспубліканскага інфармацыйнага рэсурсу субкантрактацыі, базу даных якога цяпер прадстаўляюць каля 1,5 тыс. суб’ектаў.

Рыс. 1. Нефінансавыя механізмы рэалізацыі праграмы стварэння кааперацыйных ланцужкоў МСП з буйным бізнесам
Рыс. 1. Нефінансавыя механізмы рэалізацыі праграмы стварэння кааперацыйных ланцужкоў МСП з буйным бізнесам

Фонд перыядычна праводзіць кантактна-кааперацыйныя біржы. За 3 гады працы было праведзена больш за 60 такіх бірж, заключана кантрактаў на суму 24 млн руб. Важны напрамак — рэалізацыя пляцоўкі імпартазамяшчэння сумесна з Беларускай універсальнай таварнай біржай. У 2022 г. было заключана больш за 100 млн кантрактаў, у 2024 г. — 760 млн. Пры гэтым перавагі атрымліваюць усе ўдзельнікі кааперацыі: у буйных вытворцаў паскараецца абарачальнасць капіталу, суб’екты МСП атрымліваюць новыя буйныя і доўгатэрміновыя заказы.

Падтрымку суб’ектам МСП у рамках Дзяржаўнай праграмы аказвае і ААТ «Банк развіцця Рэспублікі Беларусь». У 2023 г. ім быў прафінансаваны 971 бізнес-праект на агульную суму 445 млн руб. Найбольш запатрабаванымі былі новыя антыкрызісныя прадукты «Стабілізацыйны» і «Падтрымка экспарту». Падтрымка аказваецца на конкурснай аснове пры рэалізацыі праектаў па прыярытэтных напрамках у рамках спецыяльнай праграмы фінансавай падтрымкі суб’ектаў МСП. Прыярытэт аддаецца праектам, накіраваным на вытворчасць экспартна арыентаванай, імпартазамяшчальнай прадукцыі, на энерга- і рэсурсазберажэнне, укараненне новых тэхналогій.

У рэспубліцы створана інфраструктура падтрымкі МСП, суб’екты якой садзейнічаюць развіццю прадпрымальніцтва праз розныя механізмы падтрымкі суб’ектаў прадпрымальніцтва на ўсіх этапах іх станаўлення, дасягнення імі фінансавай самастойнасці і ў працэсе наступнага функцыянавання. Да суб’ектаў прадпрымальніцкай інфраструктуры згодна з Законам Рэспублікі Беларусь «Аб падтрымцы малога і сярэдняга прадпрымальніцтва» ад 1 ліпеня 2010 г. № 148‑З адносяцца цэнтры падтрымкі прадпрымальніцтва і інкубатары малога прадпрымальніцтва.

У Беларусі дзейнічае разгалінаваная сетка суб’ектаў такой інфраструктуры (на 11 сакавіка 2025 г. было 83 цэнтры падтрымкі прадпрымальніцтва і 18 інкубатараў малога прадпрымальніцтва).

Цэнтрамі аказваюцца кансультацыі па розных пытаннях арганізацыі і ажыццяўлення прадпрымальніцкай дзейнасці, бухгалтарскія і юрыдычныя паслугі, паслугі па вядзенні кадравага ўліку, праводзяцца маркетынгавыя даследаванні, распрацоўваюцца бізнес-планы, арганізуюцца курсы, семінары, трэнінгі, стартап-мерапрыемствы, біржы дзелавых кантактаў і іншыя дзелавыя мерапрыемствы. У 2023 г. у цэнтры па розных пытаннях арганізацыі і ажыццяўлення прадпрымальніцкай дзейнасці звярнулася 170,1 тыс. чалавек. Адначасова для 128 тыс. прадпрымальнікаў было праведзена амаль 3 тыс. тэматычных мерапрыемстваў па асновах прадпрымальніцкай дзейнасці.

Дзейнасць інкубатараў малога прадпрымальніцтва накіравана на стварэнне спрыяльных умоў для развіцця суб’ектаў малога прадпрымальніцтва, у першую чаргу інавацыйнага. Інкубатары даюць МСП у арэнду памяшканні, офіснае абсталяванне і іншую неабходную маёмасць, аказваюць інфармацыйныя, кансультацыйныя паслугі, садзейнічаюць пошуку партнёраў, атрыманню дзяржаўнай фінансавай падтрымкі і г. д. У 2023 г. плошчы памяшканняў інкубатараў малога прадпрымальніцтва складалі 97,7 тыс. м 2, у т. л. плошчы рэспубліканскай формы ўласнасці — 6,9 тыс. м², прыватнай — 43,7 тыс. м². ​​Паслугамі інкубатараў па прадастаўленні плошчаў пад офісы і вытворчасць скарысталіся 614 суб’ектаў малога прадпрымальніцтва з колькасцю персаналу 3,5 тыс. чалавек. У сферы вытворчасці ажыццяўлялі дзейнасць 87 суб’ектаў, якія інкубіруюцца (14 % ад іх агульнай колькасці), у будаўніцтве — 55 (9 %), інавацыйнай дзейнасці — 60 (10 %), аказвалі паслугі — 311 (51 %), у іншых сферах дзейнасці — 101 суб’ект (16 %).

У Беларусі з мэтай стымулявання дзелавой ініцыятывы рэгулярна праводзяцца розныя мерапрыемствы: нацыянальны конкурс «Прадпрымальнік года», дзіцячы конкурс «Бізнес вачыма дзяцей», конкурс «Перспектыўныя беларускія брэнды», Беларускі тыдзень прадпрымальніцтва і інш. (рыс. 2).

Рыс. 2. Мерапрыемствы па стымуляванні дзелавой ініцыятывы ў Рэспубліцы Беларусь (Крыніца: паводле даных Міністэрства эканомікі Рэспублікі Беларусь.)
Рыс. 2. Мерапрыемствы па стымуляванні дзелавой ініцыятывы ў Рэспубліцы Беларусь (Крыніца: паводле даных Міністэрства эканомікі Рэспублікі Беларусь.)

Такія мерапрыемствы садзейнічаюць папулярызацыі прадпрымальніцтва і заахвочванню дзелавой актыўнасці грамадзян.