Аграпрамысловы комплекс
- Сельская гаспадарка і харчовы сектар
- Дзяржаўная аграпрамысловая палітыка
- Асноўныя сферы АПК
- Арганізацыйна-эканамічныя пераўтварэнні сельскагаспадарчых арганізацый
- Малыя формы гаспадарання
- Харчовая і перапрацоўчая прамысловасць
- Матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне сельскагаспадарчай вытворчасці
- Дзяржаўная падтрымка АПК
- Кааператыўна-інтэграцыйнае ўзаемадзеянне ў АПК
- Кіраванне ў АПК
- Сацыяльная палітыка ў вёсцы. Развіццё сельскіх тэрыторый
- Інавацыйнае развіццё АПК
- Кадравы патэнцыял АПК
- Знешні гандаль Рэспублікі Беларусь сельскагаспадарчай прадукцыяй і харчаваннем
- Харчовая бяспека
- Забеспячэнне якасці сельскагаспадарчай прадукцыі
Арганізацыйна-эканамічныя пераўтварэнні сельскагаспадарчых арганізацый
Дата стварэння: 20.05.2024 15:11:27
Дата змены: 17.02.2025 10:08:52
Асноўнае месца ў вытворчасці сельскагаспадарчай сыравіны ў рэспубліцы належыць сельскагаспадарчым арганізацыям, у складзе якіх на 1 студзеня 2021 г. налічвалася 1 428 гаспадарак. У адпаведнасці з зацверджаным класіфікатарам форм і відаў уласнасці АКРБ 002–2019 (уведзены ў дзеянне з 1 студзеня 2021) для айчыннай сельскай гаспадаркі характэрна перавага арганізацый прыватнай формы ўласнасці (на 1 студзеня 2021–73,4 % ад агульнай колькасці, з якой 41,8 % — з доляй дзяржаўнай уласнасці), дзяржаўная ўласнасць — 21,7 %, замежная ўласнасць — 4,9 %.
У структурных адносінах у агульнай колькасці сельскагаспадарчых арганізацый на долю гаспадарчых таварыстваў прыпадае 65,8 %, унітарных прадпрыемстваў — 31,4 %, вытворчых кааператываў — 2,8 %.
У АПК пастаянна праводзіцца работа па рэфармаванні стратных, неплацежаздольных сельскагаспадарчых арганізацый з мэтай іх фінансавага аздараўлення. Гэтыя мерапрыемствы ажыццяўляюцца ў адпаведнасці з прынятымі ўказамі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 17 ліпеня 2014 г. № 348 «Аб мерах па павышэнні эфектыўнасці работы арганізацый аграпрамысловага комплексу»; ад 14 ліпеня 2016 г. № 268 «Аб стварэнні і дзейнасці адкрытага акцыянернага таварыства “Агенцтва па кіраванні актывамі”»; ад 2 кастрычніка 2018 г. № 399 «Аб фінансавым аздараўленні сельскагаспадарчых арганізацый»; ад 25 лютага 2020 г. № 70 «Аб развіцці аграпрамысловага комплексу Віцебскай вобласці» і шэрага іншых.
У адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 2 кастрычніка 2018 г. № 399 «Аб фінансавым аздараўленні сельскагаспадарчых арганізацый» агульная колькасць сельскагаспадарчых арганізацый, якія падлягаюць дасудоваму аздараўленню, складала 277 аб’ектаў (у т. л.: па Брэсцкай вобласці — 20 арганізацый, Віцебскай — 55, Гомельскай — 44, Гродзенскай — 36, Мінскай — 77, па Магілёўскай вобласці — 45 арганізацый). У рэгіянальным аспекце, у рамках дасудовага аздараўлення 47,3 % аб’ектаў знаходзяцца ў Мінскай і Віцебскай абласцях (табліца 10).
Вобласць |
Колькасць арганізацый, якія падлягаюць фінансаваму аздараўленню па ўказу № 399, усяго |
У т. л. у працэдуры |
|
дасудовага аздараўлення |
эканамічнай неплацежаздольнасці (банкруцтва) |
||
Брэсцкая |
20 |
20 |
— |
Віцебская |
55 |
55 |
— |
Гомельская |
44 |
44 |
— |
Гродзенская |
37 |
36 |
1 |
Мінская |
78 |
77 |
1 |
Магілёўская |
45 |
45 |
— |
Усяго |
279 |
277 |
2 |
Для прыняцця рашэнняў і фарміравання пераліку аб’ектаў, якія падлягаюць дасудоваму аздараўленню або эканамічнай неплацежаздольнасці (банкруцтву), выкарыстаны асноўныя крытэрыі, зацверджаныя пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 12 снежня 2011 г. № 1672 «Аб вызначэнні крытэрыяў ацэнкі плацежаздольнасці суб’ектаў гаспадарання». Да арганізацый, у якіх неплацежаздольнасць набывае ўстойлівы характар, адносяцца арганізацыі, дзе на працягу чатырох кварталаў, якія папярэднічаюць складанню апошняга бухгалтарскага балансу, каэфіцыент бягучай ліквіднасці і каэфіцыент забяспечанасці ўласнымі абаротнымі сродкамі маюць значэнні менш як 1,5 і 0,2 адпаведна; мае ўстойлівы характар — арганізацыі, у якіх на працягу чатырох кварталаў, якія папярэднічаюць складанню апошняга бухгалтарскага балансу, каэфіцыент бягучай ліквіднасці і каэфіцыент забяспечанасці ўласнымі абаротнымі сродкамі маюць значэнні менш як 1,5 і 0,2 адпаведна, і наяўнасць на дату забяспечанасці фінансавых абавязацельстваў актывамі больш як 1. Згодна рэдакцыі Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 18 красавіка 2024 г. № 159 да неплацежаздольных арганізацый адносяцца аб’екты, якія маюць высокую ці крытычную ступень рызыкі наступлення банкруцтва.
Акцыянаванне разглядаецца як найбольш прымальная форма правядзення фінансавай і маёмаснай рэструктурызацыі шляхам прыцягнення знешніх інвестараў, укладання дзяржаўных інвестыцый, правядзення дадатковай эмісіі акцый, канвертацыі акцый у даўгі і г. д.
Параўнальная ацэнка фінансавага становішча сельскагаспадарчых акцыянерных таварыстваў у залежнасці ад долі дзяржавы ў іх статутных фондах, а таксама асноўным відам дзейнасці якіх з’яўляецца вытворчасць сельскагаспадарчай прадукцыі і выручка ад рэалізацыі якой складае не менш як 50 % ад агульнай сумы выручкі, паказвае, што ваганні фактычных паказчыкаў плацежаздольнасці нязначныя, без выяўленай выразнай перавагі, г. зн. доля дзяржавы ў статутных фондах не выступае асноўным крытэрыем складанага эканамічнага становішча арганізацый.
У рамках дасудовага аздараўлення па пераліку арганізацый, якія падлягаюць фінансаваму аздараўленню, прадугледжваецца комплекс дзяржаўных прэферэнцый згодна з зацверджанымі бізнес-планамі. У прыватнасці, гаворка ідзе пра растэрміноўку абавязацельстваў на 5 гадоў у Фонд сацыяльнай абароны насельніцтва, на 3 гады — па выплаце падаткаў, збораў і іншых плацяжоў у бюджэт, па вяртанні бюджэтных пазык, працэнтаў па іх, адтэрміноўкі (растэрміноўкі) па дагаворах фінансавага лізінгу тэрмінам на 5 гадоў і інш.
ААТ «Агенцтва па кіраванні актывамі» надзелена паўнамоцтвамі па дазволе на адтэрміноўку (растэрміноўку) пагашэння асноўнага доўгу па перададзеных яму крэдытах. У прыватнасці, устаноўлена адтэрміноўка да 1 года з растэрміноўкай да 7 гадоў. Працэнтная стаўка за карыстанне крэдытамі вызначана ў памеры 3 % на год. Рэалізацыя адпаведнага механізма дазволіць «расчысціць» балансы банкаў, якія крэдытуюць, і вызваліць крыніцы для крэдытавання плацежаздольных сельскагаспадарчых арганізацый.
Сярод дадатковых арганізацыйных матывацыйных мер дасудовага аздараўлення выдзелена 7 мадэлей рэфармавання:
-
рэарганізацыя прадпрыемстваў шляхам далучэння, зліцця, вылучэння;
-
здача прадпрыемстваў як маёмасных комплексаў у арэнду з наступным правам выкупу;
-
перадача прадпрыемстваў, акцый, якія знаходзяцца ў дзяржаўнай уласнасці, у давернае кіраванне камерцыйным арганізацыям, індывідуальным прадпрымальнікам з наступным правам выкупу па выніках рэалізацыі бізнес-плана пры ўмове дасягнення эфектыўнай дзейнасці сельскагаспадарчай арганізацыі;
-
перадача паўнамоцтваў выканаўчага органа (кіраўніка) сельскагаспадарчай арганізацыі паводле дагавора іншай камерцыйнай арганізацыі (кіруючай арганізацыі) або індывідуальнаму прадпрымальніку (кіраўніку) з правам наступнага выкупу кіруючай арганізацыяй (кіраўніком) маёмаснага комплексу гэтай сельскагаспадарчай арганізацыі па выніках рэалізацыі бізнес-плана пры ўмове дасягнення эфектыўнай дзейнасці сельскагаспадарчай арганізацыі;
-
продаж прадпрыемстваў як маёмасных комплексаў, а таксама акцый (долей у статутных фондах), якія належаць адміністрацыйна-тэрытарыяльнай адзінцы, сельскагаспадарчай арганізацыі шляхам правядзення конкурсу або аўкцыёну;
-
бязвыплатная перадача ва ўласнасць кіраўніка арганізацыі 25,01 % акцый (долей у статутным фондзе), эмітаваных сельскагаспадарчай арганізацыяй пры дасягненні па выніках заканчэння пяцігадовага перыяду рэалізацыі бізнес-плана эфектыўнай дзейнасці (адсутнасць страт, пратэрмінаваных абавязацельстваў і аднаўленне плацежаздольнасці);
-
бязвыплатная перадача прадпрыемстваў з рэспубліканскай уласнасці ў камунальную, ці наадварот.
Як вынік, па стане на 1 студзеня 2024 г. у 90 % гаспадарак, якія падлягаюць дасудоваму аздараўленню, плацежаздольнасць адноўлена. Колькасць стратных сельскагаспадарчых арганізацый зніжаецца.
З мэтай далейшага ўдасканалення механізма аздараўлення сельскагаспадарчых арганізацый прапануюцца наступныя меры:
-
правядзенне эмісіі акцый дадатковага выпуску — павелічэння (утварэння) долі ў статутным фондзе — у межах сумы запазычанасці, якая ўтварылася;
-
дазвол на адтэрміноўку на 3 гады з наступнай растэрміноўкай на 5 гадоў (для банкаў і ААТ «Банк развіцця Рэспублікі Беларусь» — на адтэрміноўку да 3 гадоў з наступнай растэрміноўкай да 5 гадоў) у адпаведнасці з зацверджанымі бізнес-планамі;
-
заключэнне пагадненняў з крэдыторамі на змяненне ўмоў патрабавання грашовага абавязацельства па грамадзянска-прававой здзелцы або іншай падставе, вызначанай заканадаўствам;
-
дадатковая эмісія мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі аблігацый, намінаваных у беларускіх рублях, з наступным іх продажам банкам і ААТ «Банк развіцця Рэспублікі Беларусь» для мэт набыцця актываў, сфарміраваных на суму запазычанасці (часткі запазычанасці) па крэдытных дагаворах, заключаных банкамі і ААТ «Банк развіцця Рэспублікі Беларусь» з сельскагаспадарчымі арганізацыямі, або перадачы названых актываў у ААТ «Агенцтва па кіраванні актывамі» з тэрмінам абарачэння не больш за восем гадоў, з пагашэннем штоквартальна роўнымі долямі, пачынаючы з квартала, які ідзе за кварталам эмісіі аблігацый, са штоквартальнай выплатай працэнтнага даходу.
У кантэксце рэалізацыі ўказа № 70 у Віцебскай вобласці створаны 6 аграпрамысловых аб’яднанняў (АПА), у склад якіх увайшлі 134 удзельнікі (рыс. 4), у т. л.: 114 сельскагаспадарчых арганізацый, 20 — аграпрамысловыя, сэрвісныя, гандлёвыя, а таксама іншыя арганізацыі. Цэнтральнае месца ў рэгуляванні дзейнасці АПА належыць ГА «Віцебскі канцэрн «Мяса-малочныя прадукты».