Аграпрамысловы комплекс
- Сельская гаспадарка і харчовы сектар
- Дзяржаўная аграпрамысловая палітыка
- Асноўныя сферы АПК
- Арганізацыйна-эканамічныя пераўтварэнні сельскагаспадарчых арганізацый
- Малыя формы гаспадарання
- Харчовая і перапрацоўчая прамысловасць
- Матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне сельскагаспадарчай вытворчасці
- Дзяржаўная падтрымка АПК
- Кааператыўна-інтэграцыйнае ўзаемадзеянне ў АПК
- Кіраванне ў АПК
- Сацыяльная палітыка ў вёсцы. Развіццё сельскіх тэрыторый
- Інавацыйнае развіццё АПК
- Кадравы патэнцыял АПК
- Знешні гандаль Рэспублікі Беларусь сельскагаспадарчай прадукцыяй і харчаваннем
- Харчовая бяспека
- Забеспячэнне якасці сельскагаспадарчай прадукцыі
Харчовая бяспека
Дата стварэння: 27.05.2024 10:02:18
Дата змены: 27.05.2024 10:32:03
Забеспячэнне харчовай бяспекі і незалежнасці з’яўляецца адным з прыярытэтаў дзяржаўнай сацыяльна-эканамічнай і аграрнай палітыкі Рэспублікі Беларусь. Харчовая бяспека вызначана як важнейшы складнік нацыянальнай бяспекі і неабходная ўмова забеспячэння высокіх жыццёвых стандартаў насельніцтва і ўмоў для гарманічнага развіцця асобы.
Харчовая бяспека лічыцца дасягнутай пры такім стане нацыянальнай эканомікі і аграпрамысловага комплексу, пры якім незалежна ад уплыву кан’юнктуры сусветных рынкаў і іншых знешніх фактараў жыхарам на ўсёй тэрыторыі гарантуецца даступнасць харчавання ў колькасці, неабходнай для актыўнага, здаровага жыцця, а таксама ствараюцца сацыяльна-эканамічныя ўмовы для падтрымання спажывання асноўных прадуктаў харчавання на рацыянальным узроўні.
Штогод Нацыянальная акадэмія навук Беларусі праводзіць маніторынг нацыянальнай харчовай бяспекі. Даследаванне ахоплівае важнейшыя сферы, уключаючы: тэндэнцыі развіцця сусветнага рынку і забеспячэння глабальнай харчовай бяспекі; каротка-, сярэдне- і доўгатэрміновыя прагнозы функцыянавання рынкаў сельскагаспадарчай прадукцыі, сыравіны і харчавання дзяржаў — членаў ЕАЭС; ацэнку патэнцыяльных пагроз на нацыянальным і рэгіянальным узроўнях і інш.
З улікам выяўленых па выніках маніторынгу тэндэнцый і фактараў адказнымі органамі дзяржаўнага кіравання выпрацоўваюцца меры па іх рэгуляванні, карэкціруюцца кірункі аграрнай і сацыяльна-эканамічнай палітыкі.
За 2015— 2020 гг. Беларусь здолела значна ўмацаваць харчовую бяспеку і цалкам забяспечвае свае патрэбы ў харчаванні, аднак дапускае на нацыянальны рынак да 15 % імпартнай прадукцыі. Аб’ём вытворчасці асноўных прадуктаў сельскай гаспадаркі на душу насельніцтва гл. у табліцы 3. Дасягнуты ўзровень ўласнай вытворчасці сельскагаспадарчай прадукцыі, сыравіны і харчавання дазваляе гарантаваць фізічную даступнасць для насельніцтва прадуктаў харчавання ў энергетычнай ацэнцы 3 200–3 300 ккал/чал. у суткі.
Інтэгральны індэкс харчовай бяспекі ў 2020 г. паводле крытэрыяў, зацверджаных пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 15 снежня 2017 г. № 962 «Аб Дактрыне нацыянальнай харчовай бяспекі Рэспублікі Беларусь да 2030 года», склаў 1,03. Такі ўзровень забяспечанасці з’яўляецца зыходным пунктам вырашэння новых задач харчовай бяспекі на 2025 г. і на перспектыву да 2030 г. (табліца 29).
Інтэгральны індэкс |
Год |
||||||||||
2010 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|||||
Крытэрыі, якія дзейнічалі да 15.12.2017 |
Крытэрыі Дактрыны |
||||||||||
Вытворчасці сельскагаспадарчай прадукцыі, сыравіны і харчавання |
1,63 |
1,58 |
1,07 |
1,16 |
1,13 |
1,14 |
1,18 |
||||
Энергетычнай каштоўнасці рацыёну |
0,94 |
0,97 |
0,95 |
0,95 |
0,95 |
0,95 |
0,96 |
||||
Спажывання асноўных прадуктаў |
0,99 |
1,01 |
1 |
1 |
1,01 |
1,02 |
1,02 |
||||
Харчовай каштоўнасці рацыёну (бялкі, тлушчы, вугляводы) |
0,93 |
0,97 |
0,95 |
0,95 |
0,96 |
0,96 |
0,97 |
||||
Харчовай бяспекі |
1,09 |
1,11 |
0,99 |
1,01 |
1,01 |
1,01 |
1,03 |
||||
Заўвага. Табліца разлічана ў адпаведнасці з крытэрыямі, вызначанымі ў Дактрыне нацыянальнай харчовай бяспекі Рэспублікі Беларусь да 2030 года паводле даных Нацыянальнага статыстычнага камітэта Рэспублікі Беларусь.
|
Узровень уласнай вытворчасці дастатковы для задавальнення патрэбы ўнутранага рынку рэспублікі: у малаку і малакапрадуктах — на 240,8 %, раслінным алеі — 227,3, цукры белым — 185,7, мясе і мясапрадуктах — 132,8, яйках — 128,4, бульбе — 111, агародніне — на 107,3 %.
Тым не менш у 2020 г. мелі месца і негатыўныя тэндэнцыі. У гаспадарках усіх катэгорый скараціўся валавы збор цукровых буракоў у параўнанні з 2019 г. на 18,9 %, бульбы — на 14,3 %, вытворчасць яек зменшылася на 0,5 % (табліца 30).
Прадукцыя |
Год |
Патрэба па ўзроўнях бяспекі |
|
2020 |
крытычны |
аптымістычны |
|
Збожжа |
8 770 |
6 000 |
9 000 |
Бульба |
5 231,2 |
5 100 |
6 000 |
Агародніна |
1 749,2 |
1 100 |
1 700 |
Плады і ягады |
792,4 |
700 |
1 100 |
Рапс |
731,3 |
360 |
600 |
Цукровыя буракі |
4 010,9 |
2 410 |
4 970 |
Жывёла і птушка (забойная вага) |
1 285 |
900 |
1 500 |
Малако |
7 765 |
4 500 |
7 500 |
Рыба |
16,8* |
28 |
33 |
Яйкі, млн штук |
3 495 |
2 000 |
2 900 |
*Ацэнка.
|
|||
Заўвага. Крытычны і аптымістычны ўзроўні патрэбы вызначаны ў адпаведнасці з Дактрынай нацыянальнай харчовай бяспекі Рэспублікі Беларусь да 2030 года. У рапсе і цукровых бураках яны вызначаны на падставе патрэб у алеі раслінным і цукры белым. |
Інтэгральны індэкс вытворчасці за 2015 г. склаў 1,58 (разлічаны на аснове крытычнага і аптымістычнага ўзроўняў патрэбы, вызначаных у адпаведнасці з Канцэпцыяй нацыянальнай харчовай бяспекі Рэспублікі Беларусь, без уліку параметраў вытворчасці пладоў і ягад, рыбы), у 2016 г. — 1,07, у 2017 г. — 1,16, у 2018 г. — 1,13, у 2019 г. — 1,15, у 2020 г. — 1,18.
У цэлым харчовая бяспека Рэспублікі Беларусь стабільна забяспечваецца паводле колькасных крытэрыяў. Існуюць перспектывы павышэння эфектыўнасці забеспячэння харчовай бяспекі за кошт крытэрыю фізічнай даступнасці. Разам з тым захоўваецца высокая ўдзельная вага некаторых імпартных тавараў у рознічным гандлі (садавіны і арэхаў, алею расліннага, рыбы і морапрадуктаў, круп, кандытарскіх вырабаў). Для Беларусі гэта прадукты крытычнага імпарту (табліца 31).
Прадукцыя |
Год |
Адхіленне 2020 ад 2015, п. п. |
|||||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
||
Свежая садавіна і арэхі |
13,8 |
10,2 |
8,8 |
9,1 |
8,4 |
7,2 |
—6,6 |
Свежая агародніна і грыбы |
67,9 |
76,3 |
72 |
74,2 |
76,6 |
75 |
7,1 |
Мяса і мясныя прадукты |
99,3 |
99,7 |
99,8 |
99,8 |
99,7 |
99,7 |
0,4 |
З іх:
мяса, уключаючы птушку і субпрадукты харчовыя |
— |
99,7 |
99,9 |
99,8 |
99,9 |
99,9 |
— |
мясныя прадукты |
99,3 |
99,7 |
99,7 |
99,8 |
99,6 |
99,6 |
0,3 |
Рыба, ракападобныя і малюскі |
57,9 |
45 |
41,7 |
42,7 |
45,7 |
46,2 |
—11,7 |
З іх:
рыба і прадукты з яе |
— |
44,6 |
41,2 |
42,2 |
45,5 |
46 |
— |
кансервы і прэсервы
з рыбы, ікра і яе
замяняльнікі |
67,8 |
70,6 |
71,2 |
69,8 |
67,7 |
70,3 |
2,5 |
Цукрыстыя кандытарскія
вырабы |
73,1 |
64,3 |
61,9 |
58,2 |
50,6 |
48,1 |
—28 |
Сыры |
87,4 |
95 |
95,1 |
94,8 |
92,6 |
92,3 |
4,9 |
Алеі раслінныя |
25,8 |
22,9 |
19,7 |
14,6 |
12 |
12,5 |
—13,3 |
Яйкі |
99,8 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
0,2 |
Крупы |
56,7 |
48,3 |
45,3 |
41,5 |
40,6 |
41,4 |
—15,3 |
Мука |
96 |
96,9 |
93,5 |
88,5 |
85,7 |
89,8 |
—6,2 |
Макаронныя вырабы |
64,6 |
67,2 |
65,2 |
66,9 |
64,2 |
62,6 |
—2 |
Харчовыя тавары ў цэлым |
82,2 |
81,6 |
80,8 |
79,6 |
77,5 |
77,1 |
—5,1 |
Даныя Нацыянальнага статыстычнага камітэта Рэспублікі Беларусь. |
Адной з прыкмет эфектыўнага функцыянавання харчовага рынку з’яўляецца задавальненне патрэб насельніцтва ў прадуктах харчавання па якасці і асартыменце. У адпаведнасці з Дактрынай узровень дасягнення рацыянальных норм спажывання харчовых прадуктаў на душу насельніцтва выступае важнейшым мэтавым індыкатарам узроўню і якасці харчавання насельніцтва. Аднак у рэспубліцы захоўваецца дыферэнцыяцыя насельніцтва па ўзроўні даходаў, што абумоўлівае і яго расслаенне па ўзроўні харчавання і спажывання прадуктаў.
Узровень спажывання асноўных прадуктаў харчавання не абмежаваны рэсурсамі ўнутранага рынку, хоць рацыён застаецца незбалансаваным. На чалавека ў год (у разліку балансавым метадам) у 2019 г. спажывалася 97 кг мяса і мясапрадуктаў, 246 — малака і малакапрадуктаў, 12,6 — рыбы, 152 — агародніны і бахчавых, 97 кг садавіны і ягад, 264 штукі яек (табліца 32). У структуры рацыёну захоўваецца лішак высокакаларыйных прадуктаў, такіх як цукар і алей, пры недахопе спажывання малака, рыбы, хлебапрадуктаў.
Прадукты |
Год |
|||||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020* |
|
Мяса і мясапрадукты |
90 |
92 |
93 |
94 |
97 |
99 |
Малако і малакапрадукты |
250 |
247 |
253 |
246 |
246 |
248 |
Яйкі і яйкапрадукты, штук |
280 |
264 |
260 |
259 |
264 |
265 |
Рыба і рыбапрадукты |
13,2 |
12,3 |
12,6 |
12,8 |
12,6 |
12,2 |
Алей раслінны |
18,5 |
18,3 |
18,1 |
18 |
17,5 |
17,5 |
Цукар |
42,3 |
38,1 |
36,8 |
38,6 |
39,5 |
38,5 |
Хлебапрадукты |
86 |
82 |
81 |
80 |
76 |
78 |
Бульба і бульбапрадукты |
170 |
171 |
172 |
170 |
175 |
173 |
Агародніна, бахчавыя і прадукты іх перапрацоўкі |
145 |
146 |
153 |
150 |
152 |
154 |
Садавіна, ягады і прадукты іх перапрацоўкі |
79 |
90 |
89 |
82 |
97 |
98 |
*Ацэнка. |
||||||
Даныя Нацыянальнага статыстычнага камітэта Рэспублікі Беларусь. |
Ацэнка ўзроўню даступнасці спажывання асноўных прадуктаў харчавання ў хатніх гаспадарках паказала некаторыя станоўчыя адхіленні ў якасным складніку рацыёну. Так, у 2020 г. у параўнанні з 2019 г. павысілася даступнасць спажывання малака, мяса, яек, агародніны і садавіны.
Спажыванне прадуктаў адрозніваецца і паводле катэгорый хатніх гаспадарак з розным складам. У параўнанні з 2019 г. адзначаецца павелічэнне спажывання мяса і мясапрадуктаў у сем’ях без дзяцей на 2 кг у разліку на аднаго чалавека ў год, у сем’ях пенсіянераў — на 3 кг, у сем’ях з дзецьмі — на 4 кг, малака і малакапрадуктаў — на 5, 5 і 6 кг адпаведна, яек — на 6, 8 і 4 штукі адпаведна, садавіны і ягад — на 1 кг ва ўсіх указаных катэгорыях.
Хатнія гаспадаркі з дзецьмі па-ранейшаму з’яўляюцца найбольш уразлівай групай насельніцтва з пункту гледжання ўплыву пагроз харчовай бяспекі. У сем’ях з трыма і больш дзецьмі ў параўнанні з сем’ямі, якія маюць адно дзіця, спажываюць на 26,2 % менш малака і малакапрадуктаў, на 24,2 — агародніны і бахчавых, на 24,1 — яек, на 22,4 — садавіны і ягад, на 20 — рыбы і рыбапрадуктаў, на 19,8 % — мяса і мясапрадуктаў. Пры гэтым спажыванне бульбы на 14,2 % вышэй.
Дыферэнцыяцыя эканамічнай даступнасці ў большай ступені праяўляецца праз адрозненні спажывецкіх расходаў у розных груп насельніцтва. У сярэднім за месяц на прадукты харчавання, уключаючы харчаванне па-за домам, у 2020 г. адна хатняя гаспадарка Рэспублікі Беларусь расходавала 39,1 % усіх спажывецкіх выдаткаў, што на 0,4 п. п. вышэй за ўзровень 2019 г. Значэнне паказчыка штогод перавышае дапушчальную Дактрынай велічыню (35 %). У 2020 г. адхіленне індыкатара склала 4,1 п. п., у т. л. у гарадах і пасёлках гарадскога тыпу — 4 п. п., сельскай мясцовасці — 4,3 п. п. Недастатковая эканамічная даступнасць прадуктаў пакуль з’яўляецца стрымальным фактарам удасканальвання рацыёну і павышэння культуры харчавання насельніцтва (табліца 33).
Індыкатар |
Дапушчальнае значэнне |
Год |
Адхіленне ад дапушчальнага значэння ў 2020, п. п. |
||||
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|||
Доля выдаткаў на прадукты харчавання ў структуры спажывецкіх выдаткаў хатніх гаспадарак, % |
Не больш за 35 |
41,5 |
40,7 |
38,9 |
38,7 |
39,1 |
+4,1 |
З іх: |
41,2 |
40,5 |
38,7 |
38,4 |
39 |
+4 |
|
у гарадах і пасёлках гарадскога тыпу |
|||||||
сельскай мясцовасці |
43 |
41,2 |
39,6 |
39,6 |
39,3 |
+4,3 |
|
Рэальныя наяўныя грашовыя даходы насельніцтва, % да папярэдняга года |
Не менш за 102,2 |
93,1 |
102,8 |
107,9 |
106,1 |
104,6 |
+2,4 |
Доля насельніцтва з узроўнем сярэднедушавых наяўных рэсурсаў ніжэй за бюджэт пражытачнага мінімуму ў агульнай колькасці, % |
Не больш за 5,5 |
5,7 |
5,9 |
5,6 |
5 |
4,8 |
+0,7 |
З іх: |
4,2 |
4,6 |
4,4 |
4 |
3,7 |
−2 |
|
у гарадах і пасёлках гарадскога тыпу |
|||||||
у сельскай мясцовасці |
Не больш за 8 |
10 |
9,8 |
9,3 |
8 |
8,1 |
+0,1 |
Узровень зарэгістраванага беспрацоўя, % да колькасці эканамічна актыўнага насельніцтва |
Не больш за 2 |
0,8 |
0,5 |
0,3 |
0,2 |
0,2 |
−1,8 |
Даныя Нацыянальнага статыстычнага камітэта Рэспублікі Беларусь. |
Задачы ў галіне забеспячэння харчовай бяспекі і ўстойлівага развіцця сельскай гаспадаркі на перспектыву патрабуюць прынцыпова новых рашэнняў. Ставіцца задача павышэння эканамічнай даступнасці прадуктаў, насычэння ўнутранага рынку айчыннымі таварамі высокай якасці, паляпшэння харчовага забеспячэння сельскіх тэрыторый.