Аграпрамысловы комплекс
- Сельская гаспадарка і харчовы сектар
- Дзяржаўная аграпрамысловая палітыка
- Асноўныя сферы АПК
- Арганізацыйна-эканамічныя пераўтварэнні сельскагаспадарчых арганізацый
- Малыя формы гаспадарання
- Харчовая і перапрацоўчая прамысловасць
- Матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне сельскагаспадарчай вытворчасці
- Дзяржаўная падтрымка АПК
- Кааператыўна-інтэграцыйнае ўзаемадзеянне ў АПК
- Кіраванне ў АПК
- Сацыяльная палітыка ў вёсцы. Развіццё сельскіх тэрыторый
- Інавацыйнае развіццё АПК
- Кадравы патэнцыял АПК
- Знешні гандаль Рэспублікі Беларусь сельскагаспадарчай прадукцыяй і харчаваннем
- Харчовая бяспека
- Забеспячэнне якасці сельскагаспадарчай прадукцыі
Кіраванне ў АПК
Дата стварэння: 23.05.2024 15:58:53
Дата змены: 13.02.2025 15:00:17
Асноўная ўдзельная вага ў агульнай колькасці суб’ектаў гаспадарання АПК Рэспублікі Беларусь займаюць прадпрыемствы сельскай гаспадаркі, якія прадстаўлены двума вялікімі сектарамі — буйнатаварным і дробнатаварным. Буйнатаварны сектар прадстаўлены сельскагаспадарчымі арганізацыямі (СГА), сярэдні памер якіх у цяперашні час складае больш як 5 тыс. га сельскагаспадарчых угоддзяў. Кіраванне ў СГА даволі складанае: яны маюць розную арганізацыйна-прававую форму; практычна ўсе СГА з’яўляюцца падведамаснымі арганізацыямі, у т. л. дзяржаўных органаў кіравання. Дробнатаварны сектар уключае ў асноўным сялянскія (фермерскія) гаспадаркі [С(Ф)Г] і асабістыя падсобныя гаспадаркі насельніцтва (АПГ). Яны не маюць ведамаснай падпарадкаванасці і кіруюцца аднаасобна іх уладальнікамі.
Арганізацыя кіравання дзяржаўнымі прадпрыемствамі, а таксама арганізацыямі з дзяржаўнай доляй уласнасці будуецца па ўзроўнях згодна з уласнасцю рэспубліканскай і камунальнай (абласной і раённай). Паўнамоцтвы па кіраванні прадпрыемствамі рэспубліканскай уласнасці дэлегаваны Міністэрству сельскай гаспадаркі і харчавання Рэспублікі Беларусь (Мінсельгасхарчу) і Беларускаму дзяржаўнаму канцэрну харчовай прамысловасці «Белдзяржхарчпрам», які ў 2000 г. быў выведзены са складу Мінсельгасхарчу і падпарадкаваны Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь.
Аблвыканкамы і Мінскі гарвыканкам ажыццяўляюць кіраванне падведамаснымі арганізацыямі праз свае падраздзяленні — камітэты па сельскай гаспадарцы і харчаванні аблвыканкамаў. Кіраванне прадпрыемствамі, якія знаходзяцца ў падпарадкаванні раёна, ажыццяўляецца райвыканкамамі, якія маюць у сваім складзе ўпраўленні (аддзелы) сельскай гаспадаркі і харчавання.
Адным з найбольш актуальных пытанняў удасканалення кіравання ў АПК у цяперашні час з’яўляецца размежаванне функцый дзяржаўнага і гаспадарчага кіравання падведамаснымі прадпрыемствамі з боку дзяржаўных органаў кіравання, выключэнне неўласцівых ім, а таксама дубліруючых функцый.
Органы дзяржаўнага кіравання ў АПК у цяперашні час выконваюць значны аб’ём рэгуліруючых функцый: размеркаванне сродкаў дзяржаўнай падтрымкі і кантроль за іх мэтавым выкарыстаннем; арганізацыя закупкі сельскагаспадарчай прадукцыі для дзяржаўных патрэб; маніторынг аграрнага заканадаўства і ўдзел у яго распрацоўцы; абгрунтаванне стратэгіі развіцця і фарміраванне мэтавых вытворчых праграм; прагназаванне і каардынацыя эканамічных механізмаў развіцця галін АПК; рэгуляванне харчовых рынкаў; арганізацыя аграрнай адукацыі і падрыхтоўка кадраў; рэалізацыя адзінай дзяржаўнай палітыкі ў галіне насенняводства, племянной справы, меліярацыі і хімізацыі зямель; дзяржаўны кантроль у галіне ветэрынарыі, аховы раслін, тэхнагляду, аховы працы і тэхнікі бяспекі; каардынацыя работ па стварэнні новай тэхнікі; арганізацыя навуковага забеспячэння галіны і ўкаранення ў сельскагаспадарчую вытворчасць дасягненняў навукова-тэхнічнага прагрэсу.