Аграпрамысловы комплекс

Матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне сельскагаспадарчай вытворчасці

Дата стварэння: 23.05.2024 12:54:19

Дата змены: 23.05.2024 14:46:03

Найважнейшым фактарам устойлівага развіцця АПК з’яўляецца наяўнасць неабходнай матэрыяльна-тэхнічнай базы, якая забяспечвае магчымасць вядзення сучаснай інавацыйнай аграрнай вытворчасці. Аснову матэрыяльна-тэхнічнай базы АПК складаюць сельскагаспадарчыя машыны і абсталяванне. 

Табліца 18. Сельскагаспадарчая тэхніка і абсталяванне ў аграрным сектары Рэспублікі Беларусь у 2001–2019 гг. (на пачатак года), тыс. штук

Паказчык

Год

2019 у % да 2001

2001

2006

2010

2014

2015

2017

2019

Трактары ўсіх марак

72,9

53,6

48,1

43,8

42

41,3

39,4

54

Камбайны, штук:

збожжаўборачныя

17,1

12,8

12,2

11,6

11,1

9,9

9,2

53,8

бульбаўборачныя

3,8

1,6

1,1

1,1

1

0,9

0,8

21,1

кукурузаўборачныя

87

49

35

50

45

36

32

36,8

ільноўборачныя

1,8

1,3

1

0,69

0,62

0,49

0,45

25

буракаўборачныя

758

987

877

493

425

334

309

40,8

Даільныя ўстаноўкі і агрэгаты

14,8

12,8

13,5

13,3

12,9

11,8

11,1

75

Па статыстычных матэрыялах органаў дзяржаўнай статыстыкі Рэспублікі Беларусь.

Ёмкасці для захоўвання масласемя рапсу на Прыпяцкім вытворчым участку (Мазырскі раён) Гомельскага тлушчавага камбіната

Ёмкасці для захоўвання масласемя рапсу на Прыпяцкім вытворчым участку (Мазырскі раён) Гомельскага тлушчавага камбіната

У 2001–2019 гг. спісачная колькасць асноўных відаў сельскагаспадарчых машын і абсталявання ў гаспадарках Рэспублікі Беларусь скарачалася (табліца 18), пры гэтым сітуацыя са скарачэннем спісачнага складу тэхнікі ў апошнія 5 гадоў стабілізавалася. Гэта стала магчыма дзякуючы дзяржаўнай падтрымцы развіцця матэрыяльна-тэхнічнай базы АПК (у асноўным гэта лізінг сельскагаспадарчай тэхнікі і абсталявання).

На рынку сельскагаспадарчай тэхнікі і абсталявання дзейнічаюць 2 віды лізінгадаўцаў (незалежныя камерцыйныя фірмы і дзяржаўныя арганізацыі — РА «Белаграсэрвіс», ААТ «Прамагралізінг» і інш.). Камерцыйны лізінг — гэта класічны лізінг, заснаваны на трохбаковым дагаворы, арганізацыя якога практычна не адрозніваецца ад сусветных стандартаў. Дзяржаўны лізінг больш ільготны, часткова фінансуецца за кошт сродкаў рэспубліканскага бюджэту і прымяняецца пераважна ў сферы сельскай гаспадаркі.

У апошнія гады акцэнт у матэрыяльна-тэхнічным забеспячэнні сельскагаспадарчай вытворчасці зрушыўся ў бок пастаўкі аграрным прадпрыемствам сучаснай энерганасычанай сельскагаспадарчай тэхнікі. Павялічылася сярэдняя магутнасць трактарнага рухавіка ў сельскагаспадарчых арганізацыях (рыс. 5), доля энерганасычаных трактароў (табліца 19); вырасла ўдзельная вага трактароў малой магутнасці.

Рыс. 5. Сярэдняя магутнасць трактарнага рухавіка (уключаючы трактары, на якіх зманціраваны землярыйныя, меліярацыйныя і іншыя машыны) у сельскагаспадарчых арганізацыях Рэспублікі Беларусь за 2011–2020 гг. (на 1 студзеня кожнага года), конскія сілы
Рыс. 5. Сярэдняя магутнасць трактарнага рухавіка (уключаючы трактары, на якіх зманціраваны землярыйныя, меліярацыйныя і іншыя машыны) у сельскагаспадарчых арганізацыях Рэспублікі Беларусь за 2011–2020 гг. (на 1 студзеня кожнага года), конскія сілы

У сельскагаспадарчых арганізацыях больш за 95 % складаюць трактары беларускай вытворчасці. Флагман айчыннага сельскагаспадарчага машынабудавання — Мінскі трактарны завод. Новы трактар МТЗ‑4522 мае магутнасць больш за 450 к. с., прызначаны для выканання энергаёмістых сельскагаспадарчых работ і па сваіх тэхніка-эксплуатацыйных паказчыках не саступае замежным канкурэнтам.

Комплекс, прызначаны для правядзення работ па вырошчванні кукурузы і цукровых буракоў, які выпушчаны на РУП «Гомсельмаш»
Новая касілка «Полесье CS‑100» у час выпрабаванняў на ўборцы проса ў Гомельскім раёне

Табліца 19. Трактарны парк сельскагаспадарчых арганізацый Рэспублікі Беларусь па групах магутнасці (на 1 студзеня кожнага года)

Год

Магутнасць, к. с.

да 65

66–180

больш за 181

%

штук

%

штук

%

штук

2011

1,4

640

85,6

40 122

13

6 089

2014

2,2

956

82,1

35 852

15,7

6 881

2017

2,8

1 173

79,4

32 765

17,8

7 329

2020

2,7

1 069

77,1

30 044

20,2

7 856

Паказальныя выпрабаванні самага магутнага трактара «BELARUS» вытворчасці Мінскага трактарнага завода

Паказальныя выпрабаванні самага магутнага трактара «BELARUS» вытворчасці Мінскага трактарнага завода

Трактар «Беларус‑2822» магутнасцю 280 конскіх сіл вытворчасці Мінскага трактарнага завода

Трактар «Беларус‑2822» магутнасцю 280 конскіх сіл вытворчасці Мінскага трактарнага завода

У камбайнавым парку сельскагаспадарчых арганізацый Рэспублікі Беларусь агульная колькасць камбайнаў у 2020 г. у параўнанні з 2011 г. зменшылася на 22,3 %, пры гэтым колькасць айчынных машын павялічылася на 6,7 %, замежных — знізілася на 38,8 %. Больш за 80 % складаюць камбайны вытворчасці ААТ «Гомсельмаш», з якіх 64,3 % займаюць КЗС‑1218 «ПАЛЕССЕ GS12», 15,7 % — КЗС‑10К.

У ААТ «Гомсельмаш» распрацавана дастойная замена замежным высокапрадукцыйным камбайнам. Збожжаўборачныя камбайны серыі «ПАЛЕССЕ GS16» па прадукцыйнасці займаюць верхнюю ступень мадэльнага шэрага камбайнаў «ПАЛЕССЕ». Машыны з рухавіком магутнасцю 530 к. с. прызначаны для сельгаспрадпрыемстваў з буйнымі аб’ёмамі ўборкі высокаўраджайных культур.

Дзякуючы дзяржаўнай палітыцы па падтрымцы матэрыяльна-тэхнічнай базы сельскагаспадарчых арганізацый вырасла энергаўзброенасць працы аграрыяў (рыс. 6).

Рыс. 6. Энергаўзброенасць сельскагаспадарчых арганізацый Рэспублікі Беларусь у 1990–2020 гг. (на канец года), к. с./чал.
Рыс. 6. Энергаўзброенасць сельскагаспадарчых арганізацый Рэспублікі Беларусь у 1990–2020 гг. (на канец года), к. с./чал.
Далейшае развіццё і ўдасканаленне матэрыяльна-тэхнічнай базы сяла ідзе па лініі ўкаранення інавацый на базе навігацыйнага абсталявання і сістэм.

Намячаецца пераход да дакладнага земляробства, заснаванага на шырокім выкарыстанні гэтых спадарожнікавых сістэм сувязі і навігацыі, аўтаматызаваных сістэм збору інфармацыі і кіравання працэсамі.

Згодна з Дзяржаўнай праграмай развіцця аграрнага бізнесу ў Рэспубліцы Беларусь на 2016–2020 гады (падпраграма «Тэхнічнае перааснашчэнне і інфарматызацыя аграпрамысловага комплексу») найважнейшымі з’яўляюцца: укараненне тэхналогій рэсурсазберагальнага дакладнага земляробства, у т. л. за кошт набыцця перспектыўных машын, якія абсталяваны навігацыйнай сістэмай і забяспечваюць камп’ютарнае кіраванне тэхналагічным працэсам; распрацоўка, укараненне і суправаджэнне ў АПК сістэм кіравання рэсурсамі, геаграфічных інфармацыйных сістэм, аўтаматызаваных інфармацыйных сістэм і банкаў даных, у т. л. сістэм па зборы, апрацоўцы і аналізе даных, інфармацыйных сістэм па ўдасканаленні адміністрацыйных працэдур; забеспячэнне стварэння, функцыянавання і развіцця сістэмы ведамаснага інфармацыйнага ўзаемадзеяння ў аграпрамысловым комплексе.

Пры агульнай тэндэнцыі зніжэння колькасці мабільных машын у сельскай гаспадарцы па некаторых пазіцыях (трактары, збожжаўборачная і аўтатранспартная тэхніка) доля сельгасмашын, укамплектаваных навігацыйнай сістэмай, за 2013–2020 гг. вырасла ў 4–8 разоў (табліца 20).

Табліца 20. Дынаміка наяўнасці некаторых відаў сельгасмашын у сельскагаспадарчых арганізацыях Рэспублікі Беларусь за 2013–2020 гг. (на канец года)

Групы, віды машын

Год

Сукупны сярэднегадавы тэмп росту

2020 да 2013

2013

2015

2016

2017

2020

штук

%

Усяго трактароў (без трактароў, на якіх зманціраваны землярыйныя, меліярацыйныя і іншыя машыны)

46 131

43 465

45 009

42 669

40 500

−1,8

87,8

з іх трактароў, укамплектаваных навігацыйнай сістэмай

1 325

1 927

2 809

3 275

6 942

26,7

523,9

Усяго збожжаўборачных камбайнаў

12 067

11 122

10 573

9 987

8 856

−4,3

73,4

з іх збожжаўборачных камбайнаў, укамплектаваных навігацыйнай сістэмай

71

118

165

179

583

35,1

821,1

Усяго грузавых аўтамабільных транспартных сродкаў

23 858

22 107

21 786

20 509

19 012

−3,2

79,7

з іх грузавых аўтамабільных транспартных сродкаў, укамплектаваных навігацыйнай сістэмай

933

1 228

1 966

2 235

3 747

22

401,6

Даныя Нацыянальнага статыстычнага камітэта Рэспублікі Беларусь.

Адбываецца актыўнае аснашчэнне сістэмамі навігацыі парка трактароў, збожжаўборачных камбайнаў і аўтамабільнага транспарту за кошт уласных сродкаў сельгасарганізацый. Неабходна стварэнне спрыяльных умоў, у т. л. і фінансавых, для падтрымання і стымулявання гэтага працэсу.